Cykl snu

Sen składa się z różnych cykli, z różnych form snu, od płytkiego snu do snu głębokiego. Jeden cykl składa się z pięciu etapów. Etapy te wyróżniają się poziom aktywności mózgu i ruchu oka. W pierwszych czterech etapach, ruch oka jest wolny. Etapy te są zatem również nazywane jako "Non Rapid Eye Movement" (non-REM sleep). Tylko ostatni etap "Rapid Eye Movement", a zatem jest w fazie REM snu.

I faza - lekkiego snu

Etapy 1 i 2, są etapami lekkiego snu. Etap 1 to faza przejściowa między snem i czuwaniem i trwa około 7,5 minuty. Ruchy gałek ocznych spowalniają się. Masz trudności utrzymać oczy otwarte i ostatecznie zasypiasz. Etap 2 - zaczyna się prawdziwy sen. Już nie obudzi Cię każdy dźwięk, a jeśli się obudzisz, to wydaje Ci się, że nie spałeś. Etap ten trwa od 10 do 25 minut.

II faza - głęboki sen

Etapy 3 i 4 to głęboki sen. Etap 3 rozpoczyna się około 30 minut po zaśnięciu. Jest to faza przejścia do głębokiego snu. Twój oddech staje się regularny, obniża się tętno, a mięśnie całkowicie się rozluźniają. Następnie, po około 45 minutach zaczyna się 4 etap. Oddech i tętno są teraz najwolniejsze w całym cyklu. Jeśli zbudzisz się ze snu w fazie 4, jesteś zdezorientowany i potrzebujesz czasu, aby uświadomić sobie, kim jesteś.

III faza - REM

Ostatni etap, etap 5. Tą części cyklu charakteryzuje szybki ruch gałek ocznych. Etap 5 nazywana jest również etapem marzeń. Jeśli obudzisz się, często możesz opowiedzieć sen, który Ci się śnił.

Po fazie REM, budzisz się szybko (zazwyczaj nieświadomie) i cykl snu rozpoczyna się od początku. Zdarza się to zwykle około 7 do 10 razy w ciągu nocy. Czas trwania fazy REM zmienia się podczas każdego cyklu. W pierwszym cyklu jest krótki, ale w trzecim i czwartym zwiększa się. Nie-REM zajmuje stosunkowo więcej czasu w pierwszym i drugim cyklu.

Ta strona wykorzystuje pliki cookies aby ułatwić korzystanie z serwisu oraz w celach statystycznych. Możesz je wyłączyć lub zmienić ustawienia służące do obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies. Więcej o plikach cookies tutaj.